четверг, 20 ноября 2014 г.

Турнір правознавців


Турнір правознавців
                                                                               Я маю право жити на землі,
Творити, дихати, учитись.
Примножувать багатства всі її,
Своєю Україною гордитись.

Мета: виховувати у школярів інтерес до правових знань, популяризувати правові закони, розвивати пізнавальний інтерес до предмета,, з’ясувати, як учні знають основні поняття з правознавства, навчити дітей користуватися своїми правами в різних ситуаціях, виховувати почуття відповідальності за свої вчинки виховувати почуття причетності до процесу творення правової держави в Україні формувати правову культуру школярів.
1. На початку турніру вивішуються «Правила гри» :
Запам’ятайте правила:
1. Грай чесно.
2. Шкода, що програв, але не заздри, не сумуй.
3. Не тішся з невдачі іншого.
4. Виконуй свою роботу вчасно і якнайкраще, при цьому пам'ятай про загальну роботу колективу.
5. Допоможи, навчи, покажи тому, хто не може впоратись з роботою.
6. Вчись у інших того, чого не вмієш сам, із вдячністю приймай допомогу і підтримку друзів, якщо це необхідно.
2. Представлення команд: ( капітани представляють команду, її назву, та девіз)
Праволюби (Як світло денне, нам потрібне право, бо без законів не живе держава)
Освітяни (На ниві правових знань немає краще освітян)
Як на кожному солідному конкурсі. Ваші знання оцінюватиме компетентне журі...( представлення журі)
Наш перший конкурс буде проходити за принципом брейн-ринга: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників. За сигналом гонга починається турнір.
 І раунд – Інтелектуальний штурм.
1. Основний міжнародний документ, що захищає права людини? (Загальна декларація прав людини).
2. Основний міжнародний документ із прав дитини? (Конвенція про права дитини).
3. Найвища соціальна цінність у державі (Людина).
4. Складова культури, яка забезпечує дитині належний рівень знань (Освіта).
5. Людина, віком до 18 років (Дитина).
6. Спільність людей, що пов’язані між собою кровними, родинними або шлюбними зв’язками (Сім’я).
7. Здатність особи, яка досягла 18 років, мати майнові права та обов’язки (Дієздатність).
8. Певні спеціальні можливості, необхідні людині віком до 18 років   (Права).
9. Соціальна спільнота, де зберігають і примножують традиції роду (Родина).
10. Назвати одну із форм захисту прав дітей, позбавлених батьківського  
       піклування (опіка).
ІІ раунд – умовна назва «Агітатор».
За 2-3 хвилини представники команд мають виступити перед товаришами і переконати їх, для чого потрібно знати свої права.
ІІІ раунд  – «Конвенція прав дитини». ( відео – завдання)
Учасники команд по черзі називають права дитини (в різних правових ситуаціях). Виграє команда, що назвала більше вправ.
ІV  раунд – Практичне право «Ситуація».
Права людини охоплюють також і права дитини, кожне з прав людини стосується і прав дитини. Але, крім закріплених у документах про права людини, діти мають деякі права, що гарантовані Конвенцією  виключно дітям. Саме про такі права йдеться у ситуаціях, які ви будемо розв’язувати за допомогою документів, у яких зафіксовано права дитини.
(Кожна з команди отримує по 2 ситуації та копії Конвенції.
1 ситуація. За вчинену бійку, зрив уроку, прогул навчального заняття учнів у школі покарано словесними приниженнями, ставленням учня у куток, побиттям.
Дозволені чи заборонені правом способи покарання у цій школі?(ст.28 Конвенції)
Відповідь: Конвенція говорить про те, що шкільна дисципліна може підтримуватись лише за допомогою покарань, що захищають гідність учня та повагу до дитини.
2 ситуація. 14-річний Віктор вирішив скористатись своїм правом на свободу висловлювання. Він висловів однокласнику все, що про неї думав. При цьому використовував грубі слова, зухвалу форму. Чи мав він на це право? (ст. 13 Конвенції)
Відповідь: Віктор, безумовно, не мав права принижувати однокласника. Ми маємо використовувати свої права, але при цьому не можемо порушувати права інших людей. Віктор не тільки повів себе негарно, він здійснив правопорушення, за яке має відповісти.
3 ситуація. У батьків народилася вродлива дівчинка. Вони вирішили дати їй ім’я Весна. Представник РАЦСу відмовилась реєструвати дитину під таким ім’ям. Батьки вирішили, що відбулося порушення права дитини. (ст. 7,8 Конвенції)
Відповідь: Батьки мають право обирати ім’я дитині за однією умовою: воно не повинно принижувати дитину. Тому, в принципі, відбулося порушення прав батьків і дитини на ім’я.
4 ситуація. Директор державного ліцею, викладач інформатики прийняв рішення про введення оплати за навчання. Чи мав він на це право? (ст. 28 Конвенції)
Відповідь. Конвенція передбачає лише мінімальні стандарти, кожна держава має право вводити більш високі і кращі. В Україні обов’язковою і безоплатною є середня освіта в державних установах, тому директор не мав права вводити плату за навчання. Права дитини у цьому ліцеї порушені.
V раунд – «Юридичний рахунок».
Юристи-професіонали повинні мати різнобічні знання, в тому числі – з математики, працювати з цифрами, вміти швидко рахувати.
А) Робочий час для осіб віком від 16 до 18 років – Вік повної адміністративної відповідальності – Вік повної кримінальної відповідальності + Вік кримінальної відповідальності за особливо тяжкі злочини – Вік часткової адміністративної відповідальності = (36-16-16+14-14=4)
Б) Мінімальний вік участі у виборах + Вік отримання паспорту громадянина – Вік повної дієздатності – Вік мінімальної дієздатності + Вік настання правоздатності особи =  (18+16-18-14+0=2)
VІ. Раунд КОНКУРС КАПІТАНІВ
Конкурс капітанів. «Я — кандидат у народні депутати України».
 За 5- 7  хв. викласти основні ідеї своєї  передвиборчої програми і переконати виборців проголосувати саме за вас.
Поки капітани готуються ..................МУЗИЧНА ПАУЗА
VІІ раунд – «Юридичний семафор».
Команди отримують картки з надписами
- види юридичної відповідальності;
 - групи прав людини) і повинні визначитись після оголошення ситуації, яку картку треба підняти.
Види юридичної відповідальності
1.     Керування автомобілем у нетверезому стані ( Адміністративна).
2.     Невчасна поставка  цитрусових фруктів у магазин (Цивільно-правова).
3.     Несплата за оренду приміщення (Адміністративна).
4.     Запізнення на роботу на 2 години  (Дисциплінарна).
5.     Пошкодження бібліотечної книги (Матеріальна).
6.     Крадіжка автомобіля (Кримінальна).
7.     Продаж наркотичних засобів (Кримінальна).
8.     Безквитковий проїзд  у транспорті (Адміністративна).
9.     Порушення дисципліни на перерві (Дисциплінарна).
10.Пошкодження шкільного майна (Матеріальна).
Групи прав людини
1.     Право на життя (Особисте).
2.     Право на працю (Соціально-економічне).
3.     Право на освіту (Особисте).
4.     Право на користування досягненнями національної культури (Культурне).
5.     Право на участь у виборах (Політичне).
6.     Право на відпочинок (Соціально-економічне).
7.     Право на громадянства (Політичне).
8.     Право на підприємницьку діяльність (Соціально-економічне).
9.     Право на охорону довкілля (Екологічне).
10.Право на житло (Соціально-економічне).
VІІІ раунд –  Юридична консультація.
Уявіть, Що ваша мрія здійснилася, і ви вже юристи. Зараз до вас при­йдуть громадяни, щоб отримали правову допомогу. Вам необхідно надати юридичну консультацію з певного юридичного факту.
Повна правильна від­повідь — 1 балів. За доповнення до відповіді - 1 бал.
1. Жінка в магазині втратила свідомість і, упавши, розбила вітрину. Адміністрація магазину вимагає від жінки відшкодування збитків.
(Кон­сультація для жінки: немає вини — правопорушення не скоєне.)
2. Громадянин К. їхав на власній машині з роботи додому. Його зупинила група людей і попросили відвезти до лікарні пораненого хлопця. Він відмовився, оскільки дуже поспішав. Друзі пораненого відібрали в нього машину й повезли хлопця до лікарні. Громадянин К. звернувся до міліції про викрадення автомобіля.
(Консультація для громадянина: крайня необхідність, можливе відшкодування вартості бензину.)
3. Громадянин Д. дав у борг своєму товаришеві 2000 грн., які той пообіцяв повернути через місяць. Проте у визначений час товариш не з'явився. Після нагадування про борг він повертати гроші відмовився.
(Консультація для Громадянина Д.: треба звернутися до суду. Проте, якщо не була оформлена відповідна розписка й немає свідків угоди, ) повернути борг майже неможливо.)
4.  Покупець кілька днів тому придбав у магазині фотоапарат. Проте,  фотоапарат виявився неякісним.
(Консультація для покупця: звернутися до магази­ну, якщо є чек про придбання фотоапарату, і вимагати повернення грошей чи обміну товару на якісний. У разі відмови магазину — звер­нутися до суду.)
Запитання до команд:
1. Чи цікаво вам було грати?
2. Чи перевірила гра ваші знання?
Ми з вами сьогодні провели чудовий турнір правознавців, пригадали  свої права, побачили реальне рішення різних ситуацій, які трапляються з нами в повсякденному житті. Якщо у вас є життєві проблеми або ситуації, які ви самі не можете розв’язати, звертайтеся і наші юні знавці права вам допоможуть.


Комментариев нет:

Отправить комментарий